Συγγραφέας
Μαλανδρή Σταματία
Τίτλος
Το πρόβλημα της αναγνώρισης της κακοποίησης παιδιού και προτάσεις αντεγκληματικής πολιτικής
Πανεπιστήμιο
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνιολογίας. Τομέας Εγκληματολογίας
Έτος
2021
Σύνδεσμος
http://hdl.handle.net/10442/hedi/52124
Περίληψη (Συγγραφέα)
Σκοπός: Η παρούσα έρευνα πιλότος σχεδιάστηκε με σκοπό τη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της συνδυαστικής χρήσης εικονικών και λεκτικών μεθόδων για την αποκάλυψη εμπειριών ενδοοικογενειακής κακοποίησης-παραμέλησης, μέσω δημιουργίας θεματικών ζωγραφικών έργων (thematic drawings) και ιστοριών από τα ίδια τα παιδιά θύματα. Ακόμη, έχει στόχο να διερευνήσει και να αποκωδικοποιήσει τις ιδιαίτερες ψυχοκοινωνικές ανάγκες των παιδιών θυμάτων, όπως αυτές εκφράζονται από τα ίδια τα παιδιά. Μεθοδολογία: Στην παρούσα μελέτη ο πληθυσμός της έρευνας αποτελείται από 30 παιδιά θύματα κακοποίησης ή/και παραμέλησης, 7-13 ετών, τα οποία διαμένουν κατά το χρόνο της έρευνας σε ιδιωτικούς ή δημόσιους χώρους παιδικής προστασίας. Χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μεθοδολογία, και συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε θεματική ανάλυση των εικονικών και λεκτικών στοιχείων κάθε ζωγραφιάς και ιστορίας που ζητήθηκε από τα παιδιά, για το σύνολο των 9 ζωγραφικών έργων και ιστοριών κάθε παιδιού. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε συγκριτική μελέτη με ομάδα σύγκρισης στην οποία συμμετείχαν 7 παιδιά αντίστοιχου ηλικιακού εύρους χωρίς ιστορικό κακοποίησης-παραμέλησης, στα οποία έγινε χορήγηση της ίδιας σειράς οδηγιών. (…) Συμπεράσματα: Αναφορικά με την έκφραση εμπειριών βίας από τον ερευνώμενο πληθυσμό, αποτυπώθηκαν διαφορετικές μορφές κακοποίησης-παραμέλησης, με κυριότερες αυτές της παραμέλησης, της σωματικής βίας και της συναισθηματικής κακοποίησης. Στον αντίποδα για την ομάδα σύγκρισης, αποτυπώθηκαν θετικές συνθήκες εντός της οικογένειας. Επίσης, παρουσιάστηκε μια ελλιπής, «φτωχή» αναπαράσταση του εαυτού και των μελών της οικογένειας για την ομάδα των κακοποιημένων-παραμελημένων παιδιών και η αντισταθμιστική λειτουργία των σημαντικών Άλλων, σε αντίθεση με την ολοκληρωμένη αναπαράσταση του εαυτού και των μελών της οικογένειας της ομάδας σύγκρισης. Ακόμη, προεξάρχοντας είναι ο ρόλος τον οποίο καταλαμβάνουν τα αρνητικά συναισθήματα και το αίσθημα μοναξιάς και κοινωνικής απομόνωσης για την ομάδα των κακοποιημένων-παραμελημένων παιδιών, όπως αυτά εκφράστηκαν στις ενδοοικογενειακές τους εικονικές και λεκτικές αφηγήσεις, σε αντίθεση με τον κεντρικό ρόλο των θετικών συναισθημάτων όπως αυτά αποτυπώθηκαν στις αφηγήσεις της ομάδας σύγκρισης. Απαραίτητη ως εκ τούτου, κρίνεται η παροχή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των οικογενειών υψηλού κινδύνου και η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού θύματος για την αποκατάσταση της βλάβης που υπέστη.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
Κακοποίηση, Παραμέληση, Παιδί, Αντεγκληματική, Πολιτική, Αναγνώριση, Αποκάλυψη, Εικονική, Μεθοδολογία, Πρόληψη
Επιβλέπουσες/οντες
Λάζος Γρηγόριος Παρασκευάς,
Μαγγανάς Αντώνιος,
Τσίγκανου Ιωάννα
Ετικέτες
ενδοοικογενειακή βία, δίκτυα υποστήριξης-δομές
Επιστημονικό Πεδίο
Κοινωνιολογία
Παρατηρήσεις
Βιβλιογραφική Αναφορά
Μαλανδρή, Σ. (2021). Το πρόβλημα της αναγνώρισης της κακοποίησης παιδιού και προτάσεις αντεγκληματικής πολιτικής. (Διδακτορική διατριβή). Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Αθήνα.