Συγγραφέας
Τζούνη Μαρία
Τίτλος
Το Μπουρλέσκ σε επανα-επίσκεψη: η πολιτική της νέο-μπουρλέσκ περφόρμανς
Πανεπιστήμιο
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Έτος
2023
Σύνδεσμος
http://hdl.handle.net/10442/hedi/54026
Περίληψη (Συγγραφέα)
Η παρούσα διατριβή εστιάζει στην έρευνα των λόγων για τους οποίους και των τρόπων μέσω των οποίων το μπουρλέσκ επανασυστήνεται ως ένα νέο είδος, δηλαδή ως νεο-μπουρλέσκ, στην αμερικανική κοινωνία του εικοστού πρώτου αιώνα και πως αυτό το γεγονός επηρεάζει το εθνικό και το διεθνές σκηνικό της λαϊκής κουλτούρας μέσω μιας φεμινιστικής και κοινωνικοπολιτικής οπτικής. Ως αμερικανικά είδη, το μπουρλέσκ και το νεο-μπουρλέσκ έχουν λειτουργήσει ως πολιτικές πράξεις ενάντια στα κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα των αντίστοιχων εποχών δράσης τους. Το νεο-μπουρλέσκ διαπραγματεύεται τις κοινωνικοπολιτικές αντιξοότητες του εικοστού πρώτου αιώνα όπως η πολιτική, οι ιδεολογίες του φύλου, και η αντικειμενικοποίηση του γυναικείου, του θηλυκού και του θηλυπρεπούς σώματος στον κόσμο και έχει καταφέρει να ξεχωρίσει ως ένα διεθνές θέαμα. Επιπλέον, οι πρόσφατες διεθνείς κρίσεις όπως η τρομοκρατία, οι οικονομικές δυσχέρειες, η νοσταλγία του παρελθόντος, το φύλο, η φυλή και οι προκαταλήψεις σχετικά με την ομορφιά και την ηλικία έχουν οδηγήσει στη θέαση του νεο-μπουρλέσκ σαν μια μετα-τραυματική διαδικασία ίασης. Η κοινωνικοπολιτική αστάθεια έχει εντείνει την ανάγκη να κατανοήσουμε τον κόσμο μέσω ενός διαπολιτισμικού θεάματος και να συμμετέχουμε σε έναν διεθνή διάλογο μεταξύ των περφόρμερς και των θεατών. Η πολιτική της περφόρμανς του νεο-μπουρλέσκ, η ανταπόκριση του κοινού και η ενδυνάμωση των περφόρμερς, έχουν ανασχηματίσει το χάρτη της περφόρμανς του μπουρλέσκ και έχουν δημιουργήσει νέους χώρους σε σχέση με το πώς έχουν μετατραπεί οι περφόρμανς, η αισθητική των περφόρμερς και η συμμετοχή του κοινού –σε εθνικά και διεθνή επίπεδα–. Παρόλα αυτά η ερώτηση τίθεται στο αν οι περφόρμερς του μπουρλέσκ δρουν με κριτικό τρόπο και αναπαριστούν τις πολιτικές τους αξίες σε επίμονα στερεότυπα σε σχέση με το φύλο ή αν, αντιθέτως, συμβάλλουν στη διαιώνιση της εμπορευματοποίησης του γυναικείου σώματος. Συνεπώς, ο σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διαπιστωθεί αν το νεο-μπουρλέσκ είναι ένα πολιτικό θέαμα όταν το φύλο, τη φυλή και τα κοινωνικά αφηγήματα ξαναδιαβάζονται σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο. Αυτό επιτυγχάνεται με την επιλογή μιας πληθώρας περφόρμανς και περφόρμερς του νεο-μπουρλέσκ αντλώντας έμπνευση από διάφορα είδη και τις παραλλαγές τους. Η τεχνική και η δεξιοτεχνία αλλά και η αμοιβαιότητα του κοινού και των περφόρμερς από μια παγκόσμια κλίμακα συμβάλλουν στη διαφώτιση των τρόπων μέσω των οποίων το νεο-μπουρλέσκ έχει γίνει ένα πολιτικό θέαμα και επηρεάζει τη λαϊκή και τη θεατρική κουλτούρα. Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί φεμινιστικές θεωρίες για να προσεγγίσουν το έργο γυναικών περφόρμερς από διαφορετικά καλλιτεχνικά υπόβαθρα, ηλικιακές ομάδες, εθνικότητες και αισθητικούς χώρους.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
Νεο-μπουρλέσκ περφόρμανς, Πολιτική ιδεολογία, Φεμινισμός, Αμερικανική λαϊκή κουλτούρα, Θέατρο και ιδεολογία
Επιβλέπουσες/οντες
Δέτση Ζωή,
Πατσαλίδης Σάββας,
Μπλατάνης Κωνσταντίνος
Ετικέτες
φύλο και σεξουαλικότητα, τέχνη, σπουδές φύλου
Επιστημονικό Πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Παρατηρήσεις
Βιβλιογραφική Αναφορά
Τζούνη, Μ. (2023). Το Μπουρλέσκ σε επανα-επίσκεψη: η πολιτική της νέο-μπουρλέσκ περφόρμανς. (Διδακτορική διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).