Συγγραφέας

Boklund-Lagopoulou Karin

Τίτλος

This creature: discourse on women and discourse by women in the Middle Ages

Περιοδικό

Γράμμα: περιοδικό θεωρίας και κριτικής

Τεύχος

1(1): 15-39

Έτος

1992

Σύνδεσμος

https://doi.org/10.26262/gramma.v1i0.7452

Περίληψη

Ελάχιστες ενδείξεις υπάρχουν για τους ρόλους που μπορούσαν να αναλάβουν οι γυναίκες στη λογοτεχνική παραγωγή του Μεσαίωνα. Μεσαιωνικά κείμενα γραμμένα για γυναίκες, κυρίως από κληρικούς, παίρνουν την επίσημη θέση της εκκλησίας ότι η γυναίκα σώζεται εφόσον παΰει να είναι γυναίκα και γίνεται αγία, κατά προτίμηση παρθένα, πράγμα εφικτό μέσω μιας “κρυμμένης”, έγκλειστης, σιωπηλής και παθητικής ζωής. Κείμενα γραμμένα για ένα ανδρικό ή μεικτό κοινό, κληρικό ή κοσμικό, βλέπουν το γυναικείο σώμα ως πηγή σεξουαλικής μόλυνσης. Γυναίκες συγγραφείς της άρχουσας φεουδαρχικής τάξης ακολουθούν τις συμβάσεις της αυλικής ποίησης, παρόλο που δείχνουν κάποια προτίμηση για θέματα της γυναικείας εμπειρίας. Από τις σκόρπιες ενδείξεις που διαθέτουμε για την προφορική λαϊκή παράδοση, φαίνεται ότι οι γυναίκες είχαν σ’ αυτήν εναν αναγνωρισμένο ρόλο ποιητικής παραγωγής σε ορισμένα είδη και θέματα: οι σχέσεις ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες και οι επιπτώσεις τους μέσα στην οικογένεια, ο έρωτας, καθώς και η υπεράσπιση του γυναικείου φύλου σε ημιτελετουργικές αντιπαραθέσεις με τους άνδρες. Τέλος, ο προφητικός λόγος των αγίων γυναικών θεσμοποιεί μια εστίαση στην ατομική εμπειρία που σε ορισμένες «περιθωριακές» περιπτώσεις οδηγεί στην εμφάνιση μιας πρώιμης αυτοβιογραφίας.
We have few records of what roles in literary production were open to women in the Middle Ages. Medieval texts written for women, mainly by the clergy, express the official church doctrine that a woman can be saved if she gives up being a woman and becomes a saint, preferably a virgin. This implied leading a “hidden” life, enclosed, silent, and passive. Texts Written for a male or mixed audience, whether clerical or lay, are preoccupied with the female body as a source of sexual corruption. When women themselves write, as within the courtly aristocracy, they tend to follow the conventions of the courtly style, though they show a preference for topics concerned with women’s experience. From the fragmentary evidence we have of an oral popular literary tradition, it seems probable that women there had a recognized role, with genres and topics of their own: man-woman relationships and their implications, especially within the family, erotic love, and the defence of womanhood in semi-ritual “flytings” with men. Finally, visionary women’s discourse sanctioned a preoccupation with individual experience which, in certain “marginal” cases, developed into early forms of autobiography.

Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)

Ετικέτες

τέχνη, έμφυλες αναπαραστάσεις, κοινωνική καταπίεση-περιορισμοί

Επιστημονικό Πεδίο

Ιστορία

Παρατηρήσεις

Ειδικό Τεύχος “Το γένος της ανάγνωσης”, σε επιμέλεια Γιώργου Καλογεράς και Ruth Parkin-Γουνελά

Βιβλιογραφική Αναφορά

Boklund-Lagopoulou, K. (1992). This creature: discourse on women and discourse by women in the Middle Ages. Γράμμα: περιοδικό θεωρίας και κριτικής, 1(1), 15-39