Συγγραφέας
Papaeconomou Anthony
Τίτλος
Οι καταλήψεις των σχολείων από τους μαθητές ως μορφή πολιτικής διαμαρτυρίας: εμπειρική προσέγγιση σε γενικά λύκεια της Κεντρικής Μακεδονίας
Περιοδικό
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης
Παραπομπή
2, 140–155
Έτος
2016
Σύνδεσμος
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/dialogoi/article/view/10419
Περίληψη (Συγγραφέα)
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μια έρευνα με ερωτηματολόγιο σε 991 μαθητές Γενικών Λυκείων της Κεντρικής Μακεδονίας σχετικά με τις καταλήψεις των σχολείων[1]. Στην εισαγωγή γίνεται αναφορά στην πολιτική κοινωνικοποίηση των μαθητών και στη σύνδεση της εν λόγω πολιτικοποίησης τους με την επιλογή της κατάληψης του σχολείου ως μορφής μη συμβατικής πολιτικοποιημένης διαμαρτυρίας. Στόχος της έρευνας είναι η διερεύνηση των λόγων που υποκινούν τους μαθητές Λυκείων να διαμαρτύρονται με τον καθιερωμένο αυτόν τρόπο πολιτικής διαμαρτυρίας. Παράλληλα αναζητήθηκαν παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές των μαθητών όπως το φύλο, η τάξη στην οποία ανήκουν και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων. Χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο συμπλήρωσαν μαθητές Λυκείου από σχολεία των νομών Κατερίνης και Θεσσαλονίκης. Αναλύθηκαν τρεις αιτίες οι οποίες υποθετικά συνδέονται με τις καταλήψεις των σχολείων: αιτήματα για βελτίωση της καθημερινότητάς τους, πολιτικοί και ιδεολογικοί λόγοι και εξωτερικοί λόγοι που δεν σχετίζονται με τη σχολική ζωή. Το σημαντικότερο εύρημα της έρευνας είναι το γεγονός ότι οι καταλήψεις δεν υποκινούνται τόσο από ιδεολογικά κριτήρια αλλά είναι μία προσπάθεια των μαθητών να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη για τα καθημερινά τους προβλήματα. Επίσης διαφοροποιήσεις παρατηρήθηκαν ανάμεσα στα φύλα των μαθητών, με τα κορίτσια να παρουσιάζονται πιο συνειδητοποιημένα από τα αγόρια.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
καταλήψεις σχολείων, μαθητές, πολιτική κοινωνικοποίηση
Ετικέτες
Κίνημα
Επιστημονικό Πεδίο – Μεθοδολογία
Εκπαίδευση
Παρατηρήσεις
Ερευνα με ερωτηματολόγια.
Βιβλιογραφική Αναφορά
Papaeconomou, A. (2016). Οι καταλήψεις των σχολείων από τους μαθητές ως μορφή πολιτικής διαμαρτυρίας: εμπειρική προσέγγιση σε γενικά λύκεια της Κεντρικής Μακεδονίας. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 2, 140–155. https://doi.org/10.12681/dial.10419