Συγγραφέας
Λιάκος Αντώνης
Τίτλος
Ο Ηρακλής, οι Αμαζόνες και οι “τραγανιστές βουκίτσες”. Αναπαραστάσεις του φύλου και της εξουσίας στο έργο του Ρήγα
Περιοδικό
Μνήμων
Τεύχος
23: 99–112
Έτος
2001
Σύνδεσμος
https://doi.org/10.12681/mnimon.708
Περίληψη (Συγγραφέα)
Στις εργασίες που αφορούν την ιστορία της ανδρικότητας έχει δημιουργηθεί μια θεωρητική εξελικτική γραμμή, σύμφωνα με την οποία ο Διαφωτισμός αποτελεί μια εποχή κατά την οποία το συναίσθημα απομακρύνεται από την ανδρικότητα. Η αντίληψη αυτή περιορίζεται στις δημόσιες αναπαραστάσεις της ανδρικότητας, και κυρίως του ανδρικού σώματος. Το έργο του Ρήγα όμως, απηχώντας σε μικρογραφία τις τάσεις της εποχής, έστω και μακρυά από τα κέντρα όπου διαμορφώνονταν αυτές οι τάσεις, προσφέρεται για μια διάκριση ανάμεσα στη δημόσια αναπαράσταση και στο λόγο για τη διευθέτηση του ιδιωτικού χώρου. Άλλωστε, νεώτερες μελέτες για την ανδρικότητα υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε ως ενιαία και ομογενή κατηγορία. Καλύτερα να αναφερόμαστε σε πολλαπλές ανδρικότητες.24 Ωστόσο, οι αναφορές στο έργο του Ρήγα, μας υποχρεώνουν να μετακινούμε συνεχώς την εστίαση του φακού. Μακροσκοπικά, παρατηρούμε τη μετάβαση στην οριοθέτηση των ρόλων των φύλων, και τη χρήση της στην πολιτική και κοινωνική αναδιάταξη. Πρέπει να φέρουμε εγγύτερα το φακό, για να αντιληφθούμε την πρόταση του για την αλλαγή του ανδρικού προτύπου στη διαχείριση των γυναικών. Και στις δύο περιπτώσεις παρατηρούμε δύο όψεις της ανδρικότητας που συνδέονται με τον συμβολισμό της δημόσιας εξουσίας και με τη διαχείριση της οικογενειακής εξουσίας. (Απόσπασμα από το κείμενο)
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
Ετικέτες
Έμφυλες αναπαραστάσεις, αρρενωπότητα
Επιστημονικό Πεδίο
Ιστορία
Παρατηρήσεις
Βιβλιογραφική Αναφορά
Λιάκος, Α. (2001). Ο Ηρακλής, οι Αμαζόνες και οι “τραγανιστές βουκίτσες”. Αναπαραστάσεις του φύλου και της εξουσίας στο έργο του Ρήγα. Μνήμων, 23, 99–112. https://doi.org/10.12681/mnimon.708