Συγγραφέας

Καζούλη-Πλαϊτάκη Ευγενία

Τίτλος

ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικοί σε μεταβαλλόμενες συνθήκες: βιώματα, αντιλήψεις, συνυπάρξεις, μετατοπίσεις και σχετικές ψυχο-κοινωνικές και ψυχο-παιδαγωγικές συνεπαγωγές

Πανεπιστήμιο

Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Ιατρικής

Έτος

2023

Σύνδεσμος

http://hdl.handle.net/10442/hedi/55545

Περίληψη (Συγγραφέα)

Η παρούσα διατριβή βασίζεται σε μια δια-χρονική (2014 και 2018), δι-επιστημονική, μετά-δομιστική, μετά-αποικιακή, συνοριακή, πολυμεθοδολογική/πολυτροπική και ιδιαίτερα πλαισιοθετημένη προσέγγιση για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα αντιλαμβάνονται και βιώνουν τη σεξουαλικότητά τους, τους άλλους, τα πλαίσια όπου εμπλέκονται (ευρύτερο και εκπαιδευτικό) και τους τρόπους διαχείρισης/δράσης τους σε αυτά. Στη βάση του εμπειρικού υλικού παρουσιάζονται οι αλλαγές των αντιλήψεων, βιωμάτων και δράσεων των ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικών που έλαβαν χώρα στο σύντομο χρονικό διάστημα μεταξύ 2014 και 2018, αναδεικνύοντας συγχρόνως το ρόλο που διαδραμάτισαν οι αλλαγές και οι μετατοπίσεις που έγιναν στο επίπεδο του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου, ως μια ψυχοκοινωνική ενότητα. Πιο συγκεκριμένα, η διερεύνηση αυτή απλώθηκε σε δύο χρονικές περιόδους (2014 και 2018) και σε δύο επίπεδα για κάθε περίοδο: στο ατομικό επίπεδο αναφορών των ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικών και στο ευρύτερο κοινωνικό-πολιτικό επίπεδο. Εφαρμόστηκε έτσι, στη βάση του δείγματος αυτού, μια ποικιλία επιστημολογικών-μεθοδολογικών επιλογών (πολλαπλές ποιοτικές-πολυτροπικές μέθοδοι συλλογής δεδομένων και μέθοδοι ανάλυσης, καινοτόμες μίξεις ποιοτικών μεθοδολογιών για την διερεύνηση τόσο σε επίπεδο ατόμου όσο και σε επίπεδο πλαισίου) δοκιμάζοντας και διαπιστώνοντας τις δυνατότητες και τα όριά τους. Πιο αναλυτικά, για τους σκοπούς αυτής της έρευνας, επιλέχθηκε η ευρύτερη μεθοδολογία της Κονστρουκτιβιστικής Θεμελιωμένης Θεωρίας, συμπεριλαμβάνοντας πολυτροπικά ποιοτικά δεδομένα, με κεντρικό δείγμα δέκα ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικούς από το 2018 και τέσσερις ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικούς από το 2014. (…) Διαπιστώνεται ότι τα βιώματα, οι αντιλήψεις, οι συνυπάρξεις και οι μετατοπίσεις των ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικών συνδέονται με δυναμικές αντιφάσεις και συγκρούσεις στο ευρύτερο πλαίσιο, σε μια διαπλοκή διεθνικών και τοπικών δυνάμεων και στη διάχυση νέων γνώσεων, αναδυόμενες στο επίπεδο των ατόμων, σε (δι)ατομικές διαδικασίες συνοριοποίησης και αποσυνοριοποίησης, σε αντιφατικά βιώματα και αντιλήψεις και έτσι, σε υβριδικότητες, ενδιαμεσότητες και μεθοριακότητες. Διαπιστώνεται επίσης ότι αυτές οι διαδικασίες αφήνουν τους/τις συμμετέχοντες/χουσες στην έρευνα σε μια (ψυχοκοινωνική μεταξύ άλλων) κατάσταση ενδιαμεσότητας κατά το 2018, έχοντας πρώτα μετακινηθεί από μια πρότερη κατάσταση μιας μορφής περιθωρίου, η οποία ήταν φανερή ακόμα κατά το 2014. Το ευρύτερο πλαίσιο και το εκπαιδευτικό πλαίσιο αναδύονται έτσι, ως αβέβαια borderlands πολλαπλών συμβολικών, μεταβαλλόμενων συνόρων όπου τα άτομα ακροβατούν ανάμεσα στην ασφάλεια-επισφάλεια, ορατότητα-αορατότητα, εξουσία-αδυναμία, συμμόρφωση-αντίσταση, παρελθόν-παρόν, συλλογικοποίηση-διαφοροποίηση. Σε αυτές τις αντιφάσεις, υβριδικότητες και ενδιαμεσότητες, οι ιδιαίτερες αυτές ΛΟ(ΑΤ) υποκειμενικότητες έγινε προσπάθεια να ειδωθούν ως συνοριοκάτοικοι, ή σε μια μεθοριακή κατάσταση (δηλαδή σε μια πορεία διάβασης) προς κάτι νέο, που δεν είναι ακόμα εντελώς εν-τοπίσιμο, αναπαραστάσιμο ή γνωστό, με σύνθετες ψυχοκοινωνικές/ψυχοπαιδαγωγικές συνεπαγωγές.

Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)

Βίωμα, Borderlands, Κοινωνικό και σχολικό πλαίσιο, ΛΟΑΤ) εκπαιδευτικοί, Περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες, Ποιοτικές μεθοδολογίες/μέθοδοι έρευνας, Πολυτροπική έρευνα, Σεξουαλικότητα, Ψυχοκοινωνική προσέγγιση, Χαρτογράφηση

Επιβλέπουσες/οντες

Πουρκός Μάριος,
Τσιώλης Γεώργιος,
Τζανάκης Μανώλης

Ετικέτες

φύλο και σεξουαλικότητα, σπουδές φύλου, μετααποικιακός φεμινισμός, ΛΟΑΤΚΙ, κουήρ, ομοφυλοφιλία, ορατότητα, λεσβιακότητα, εργασία, ανισότητες και διακρίσεις στην εργασία

Επιστημονικό Πεδίο

Κοινωνική Ψυχολογία, Εκπαίδευση

Παρατηρήσεις

Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τη συγγραφέα.

Βιβλιογραφική Αναφορά

Καζούλη-Πλαϊτάκη, Ε. (2023). ΛΟ(ΑΤ) εκπαιδευτικοί σε μεταβαλλόμενες συνθήκες: βιώματα, αντιλήψεις, συνυπάρξεις, μετατοπίσεις και σχετικές ψυχο-κοινωνικές και ψυχο-παιδαγωγικές συνεπαγωγές. (Διδακτορική διατριβή). Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο.