Συγγραφέας
Γκαλά Γαλήνη, Γεωργάλου Μαρίζα
Τίτλος
Κινούμενα σχέδια και οπτικές αναπαραστάσεις του φύλου: Διδακτική πρόταση κριτικού γραμματισμού για παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας
Περιοδικό
Preschool and Primary Education
Παραπομπή
11(1), 76–102
Έτος
2023
Σύνδεσμος
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/education/article/view/30524
Περίληψη (Συγγραφέα)
Η παρούσα εργασία διερευνά τις οπτικές αναπαραστάσεις του φύλου στις δημοφιλείς παιδικές σειρές κινουμένων σχεδίων Πέππα το Γουρουνάκι και Bluey που μεταδίδονται από την τηλεόραση και το διαδίκτυο και απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Αναλύονται δύο επιλεγμένα επεισόδια, ένα από την κάθε σειρά, με τα μεθοδολογικά εργαλεία της Γραμματικής του Οπτικού Σχεδίου (Grammar of Visual Design: Kress & van Leeuwen, 2006). Από την ανάλυση προκύπτει ότι τo οπτικό κείμενο της Πέππα το Γουρουνάκι εγγράφει μεγαλύτερο σεξιστικό αποτύπωμα στη συνείδηση παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, σχετικά με τις έμφυλες διαφορές, σε σύγκριση με το οπτικό κείμενο της Bluey, στο οποίο αναπαράγεται οπτικά η έμφυλη ανισότητα, αλλά παράλληλα εντάσσονται ενθαρρυντικά μη στερεότυπα στοιχεία σε αυτό. Με βάση την ανάλυσή μας, και με θεωρητικό υπόβαθρο τον κριτικό γραμματισμό και το μοντέλο των πολυγραμματισμών, προτείνουμε δραστηριότητες για παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας, με στόχο την αποδυνάμωση και τη μετατόπιση της ιδεολογίας που αφορά το φύλο σε σχέση με την εξωτερική εμφάνιση, τα χρώματα και τα παιχνίδια ρόλων.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
κινούμενα σχέδια, έμφυλες ταυτότητες, πολυτροπικότητα, γραμματική οπτικού σχεδίου, κριτικός γραμματισμός, πολυγραμματισμοί, προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση
Ετικέτες
Έμφυλες αναπαραστάσεις, Ταυτότητα φύλου
Επιστημονικό Πεδίο – Μεθοδολογία
Εκπαίδευση
Παρατηρήσεις
Βιβλιογραφική Αναφορά
Γκαλά Γ., & Γεωργάλου Μ. (2023). Κινούμενα σχέδια και οπτικές αναπαραστάσεις του φύλου: Διδακτική πρόταση κριτικού γραμματισμού για παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας. Preschool and Primary Education, 11(1), 76–102. https://doi.org/10.12681/ppej.30524