Συγγραφέας
Ιωαννίδης Χαράλαμπος
Τίτλος
Η σχέση της θυματοποίησης, ως προϊόν ενδοσχολικής βίας, με την κατάθλιψη, το άγχος και την αυτοεκτίμηση μαθητών Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου στο Ν. Ιωαννίνων
Πανεπιστήμιο
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας
Έτος
2018
Σύνδεσμος
http://hdl.handle.net/10442/hedi/43498
Περίληψη (Συγγραφέα)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια μορφή επιθετικότητας, η οποία εκδηλώνεται στο χώρο του σχολείου και έχει έντονες αρνητικές επιδράσεις σε όλα τα εμπλεκόμενα μέλη της σχολικής κοινότητας. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ: Σκοπός της έρευνας είναι η μελέτη του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού σε εφήβους μαθητές στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στο Νομό Ιωαννίνων. Επιμέρους ερευνητικοί στόχοι είναι η διερεύνηση του κατά πόσο δημογραφικοί παράγοντες και παράγοντες για την κοινωνική ζωή των εφήβων σχετίζονται με τη συμμετοχή τους σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού από την πλευρά του θύματος, καθώς και του κατά πόσο η θυματοποίησή τους σχετίζεται με την κατάθλιψη, το άγχος και το επίπεδο της αυτοεκτίμησής τους. Επιπλέον, στόχος είναι ο εντοπισμός διαφορών μεταξύ των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου.ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ: Το δείγμα της έρευνας αποτελούν 792 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. (…) ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Περίπου το 16% των εφήβων ανέφεραν ότι έχουν θυματοποιηθεί στο σχολείο. Δεν βρέθηκαν διαφορές μεταξύ μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου και ανάλογα με το φύλο. Οι συνθήκες διαβίωσης των γονιών και οι φιλικές σχέσεις των εφήβων βρέθηκαν να σχετίζονται ανεξάρτητα με το σχολικό εκφοβισμό, με τους εφήβους που προέρχονται από διαζευγμένες οικογένειες και δεν έχουν φίλους να έχουν υψηλότερη πιθανότητα θυματοποίησης. Οι μαθητές που ήταν θύματα σχολικού εκφοβισμού είχαν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση και υψηλότερα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους, σε σύγκριση με τους μαθητές που δεν είχαν πέσει θύματα. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Ο σχολικός εκφοβισμός συνιστά υπαρκτό πρόβλημα για τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και συνδέεται με την εμφάνιση προβλημάτων ψυχικής υγείας στους εφήβους που καταλαμβάνουν τον ρόλο του θύματος.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
Σχολικός εκφοβισμός, Αυτοεκτίμηση, Κατάθλιψη, Άγχος, Ενδοσχολική βία, Θυματοποίηση
Επιβλέπουσες/οντες
Κούτρας Βασίλειος,
Γιώτσα Άρτεμη,
Παγγέ Πολυξένη
Ετικέτες
σχολικός εκφοβισμός
Επιστημονικό Πεδίο
Εκπαίδευση
Παρατηρήσεις
Το φύλο προσεγγίζεται ως μεταβλητή.
Βιβλιογραφική Αναφορά
Ιωαννίδης, Χ. (2018). Η σχέση της θυματοποίησης, ως προϊόν ενδοσχολικής βίας, με την κατάθλιψη, το άγχος και την αυτοεκτίμηση μαθητών Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου στο Ν. Ιωαννίνων. (Διδακτορική διατριβή). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.