Συγγραφέας

Διγιδίκη Βασιλεία

Τίτλος

Η έννοια του πελάτη στο πλαίσιο της εμπορίας και της παράνομης διακίνησης γυναικών: κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες και διαδικασίες νομιμοποίησης

Πανεπιστήμιο

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ψυχολογίας. Τομέας Κοινωνικής και Κλινικής Ψυχολογίας

Έτος

2014

Σύνδεσμος

http://hdl.handle.net/10442/hedi/35889

Περίληψη (Συγγραφέα)

Η εμπορία και διακίνηση γυναικών με σκοπό τη σεξουαλική τους εκμετάλλευση αποτελεί ένα πολύπλοκο ζήτημα το οποίο ενέχει ποικίλες κοινωνικές, πολιτισμικές και κοινωνικο-ψυχολογικές διαστάσεις. Η παρούσα διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται στη μελέτη του φαινομένου αυτού στην Ελλάδα σε μία χρονική περίοδο, κατά την οποία το φαινόμενο έχει πάρει τεράστιες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές διαστάσεις και πολλές χώρες έχουν υιοθετήσει αναποτελεσματικές νομοθετικές πρακτικές για την αντιμετώπισή του. Η κοινή γνώμη αποδίδει ευκολότερα τις ευθύνες για το φαινόμενο στη γυναίκα-θύμα της εμπορίας, με αποτέλεσμα, να υποβαθμίζει τόσο τις δικές της ευθύνες για τη διαιώνιση του φαινομένου, όσο και τις ευθύνες των πελατών/ αποδεκτών σεξουαλικών υπηρεσιών. Αντιμετωπίζοντας το φαινόμενο, όχι ως μεμονωμένη πράξη, αλλά ως ένα πλαίσιο που επηρεάζεται από διάφορους μικρο-κοινωνικούς και μακρο-κοινωνικούς παράγοντες, η έρευνα εστιάζεται στις διαδικασίες νοηματοδότησης του φαινομένου της εμπορίας και ειδικότερα του πελάτη της εμπορίας που αποτελεί κύριο πρωταγωνιστή του φαινομένου. Επίσης, μελετά τους κοινωνικο-ψυχολογικούς παράγοντες που καθορίζουν τις διαδικασίες αυτές. Βασιζόμενη στις απαντήσεις που συλλέχτηκαν από ελληνικό δείγμα (624 άτομα) αποτελούμενο από άντρες (260 )και γυναίκες (364), αλλά και από πελάτες (113) και μη πελάτες (147) της βιομηχανίας του σεξ, μέσω ερωτηματολογίων που κατασκευάστηκαν από την ερευνήτρια για τους σκοπούς της μελέτης, η έρευνα επιχειρεί α) να εντοπίσει τους τρόπους με τους οποίους το δείγμα «νοηματοδοτεί» το φαινόμενο και τον πελάτη της εμπορίας γυναικών και β) να αναδείξει τους κοινωνικο-ψυχολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν και νομιμοποιούν αυτή τη νοηματοδότηση σε μικρο και μακρο-κοινωνικό επίπεδο.Η συζήτηση των αποτελεσμάτων γίνεται με βάση “τη σύζευξη” των θεωριών των κοινωνικών στάσεων και της κοινωνικής απόδοσης αιτίου. Από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι το δείγμα, αν και δεν θεωρεί τον πελάτη τιμωρητέο, αρχίζει σταδιακά να αντιλαμβάνεται τον ρόλο που διαδραματίζει στην αλυσίδα της επιχείρησης της εμπορίας.

Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)

Εμπορία ανθρώπων, Πορνεία, Πίστη σε έναν Δίκαιο Κόσμο, Πελάτης πορνείας, Απόδοση ευθύνης, Κοινωνικές Στάσεις, Εμπορία γυναικών, Πελάτης εμπορίας, Προσφορά και ζήτηση γυναικών, Δίκαιος κόσμος, Λόγοι αναζήτησης σεξουαλικών υπηρεσιών

Επιβλέπουσες/οντες

Δικαίου Μαρία,
Πανταζής Παύλος,
Μπάκα Αφροδίτη

Ετικέτες

βία κατά των γυναικών, βιασμός, πορνεία, Sex work – Σεξεργασία, Νομοθεσία – Πολιτικές

Επιστημονικό Πεδίο

Ψυχολογία

Παρατηρήσεις

Βιβλιογραφική Αναφορά

Διγιδίκη, Β. (2014). Η έννοια του πελάτη στο πλαίσιο της εμπορίας και της παράνομης διακίνησης γυναικών: κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες και διαδικασίες νομιμοποίησης. (Διδακτορική διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).