Συγγραφέας

Στάμου Αναστασία, Χρονάκη Άννα, Ζioga Aggeliki

Τίτλος

Επιστημονικοί λόγοι και έμφυλες αναπαραστάσεις στο σχολικό μαθηματικό περιοδικό Ευκλείδης Α’

Περιοδικό

Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών

Παραπομπή

(1), 67–89

Έτος

2018

Σύνδεσμος

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enedim/article/view/18764

Περίληψη (Συγγραφέα)

Στην παρούσα εργασία εξετάζουμε τους εκπαιδευτικούς λόγους και τις έμ- φυλες αναπαραστάσεις που οικοδομούνται στο σχολικό περιοδικό για τα Μαθηματικά Ευκλείδης Α. Υπάρχουν δυο αντιτιθέμενοι λόγοι (ο «παραδο­σιακός» και ο «προοδευτικός») για τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται (ή δεν οργανώνονται) τα σχολικά Μαθηματικά σε σχέση με ζητήματα «ταξι­νόμησης» και «περιχάραξης». Από την άλλη πλευρά, είναι γενικά αποδεκτό ότι η επιστημονική (και μαθηματική) εκπαίδευση δε μεταδίδει μόνο στοιχεία επιστημονικής γνώσης αλλά κατασκευάζει και μια συγκεκριμένη εκδοχή για την κοινωνική πραγματικότητα, και επομένως και για τη σχέση των δύο φύλων. Το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας είναι η Κριτική Ανάλυση Λόγου, η οποία εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η αναπαράσταση των σχολικών Μα­θηματικών συνδέεται με το ζήτημα της ιδεολογίας. Η ανάλυση του περιοδι­κού δείχνει ότι υπάρχει κυριαρχία του παραδοσιακού λόγου, ενώ αναπαρά­γονται τα πατριαρχικά στερεότυπα. Οι γυναίκες και άνδρες συγγραφείς του περιοδικού δεν διαφέρουν στατιστικά σημαντικά στη χρήση των εκπαιδευ­τικών λόγων ή των έμφυλων αναπαραστάσεων. Επίσης, διαπιστώνεται ότι η εναλλακτική πρόταση δεν αποδεικνύεται «προοδευτική» με την έννοια ότι αποτυγχάνει να συνδέσει τα μαθηματικά με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών. Υπό το πρίσμα της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, αυτό αποτελεί δείγμα της ιδεολογικής λειτουργίας του λόγου μέσω του οποίου αναπαράγε­ται η κυρίαρχη αναπαράσταση των σχολικών μαθηματικών.

Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)

σχολικά μαθηματικά, εκπαιδευτικοί λόγοι, φύλο, Κριτική Ανάλυση Λόγου, παραδοσιακός λόγος, προοδευτικός λόγος

Ετικέτες

Έμφυλες αναπαραστάσεις

Επιστημονικό Πεδίο – Μεθοδολογία

Εκπαίδευση

Παρατηρήσεις

Βιβλιογραφική Αναφορά

Στάμου (Anastasia Stamou) Α., Χρονάκη (Anna Chronaki) Ά., & zioga, A. (2018). Επιστημονικοί λόγοι και έμφυλες αναπαραστάσεις στο σχολικό μαθηματικό περιοδικό Ευκλείδης Α’. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, (1), 67–89. https://doi.org/10.12681/enedim.18764