Συγγραφέας
Στάμου Αναστασία, Χρονάκη Άννα, Ζioga Aggeliki
Τίτλος
Επιστημονικοί λόγοι και έμφυλες αναπαραστάσεις στο σχολικό μαθηματικό περιοδικό Ευκλείδης Α’
Περιοδικό
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών
Παραπομπή
(1), 67–89
Έτος
2018
Σύνδεσμος
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enedim/article/view/18764
Περίληψη (Συγγραφέα)
Στην παρούσα εργασία εξετάζουμε τους εκπαιδευτικούς λόγους και τις έμ- φυλες αναπαραστάσεις που οικοδομούνται στο σχολικό περιοδικό για τα Μαθηματικά Ευκλείδης Α. Υπάρχουν δυο αντιτιθέμενοι λόγοι (ο «παραδοσιακός» και ο «προοδευτικός») για τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται (ή δεν οργανώνονται) τα σχολικά Μαθηματικά σε σχέση με ζητήματα «ταξινόμησης» και «περιχάραξης». Από την άλλη πλευρά, είναι γενικά αποδεκτό ότι η επιστημονική (και μαθηματική) εκπαίδευση δε μεταδίδει μόνο στοιχεία επιστημονικής γνώσης αλλά κατασκευάζει και μια συγκεκριμένη εκδοχή για την κοινωνική πραγματικότητα, και επομένως και για τη σχέση των δύο φύλων. Το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας είναι η Κριτική Ανάλυση Λόγου, η οποία εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η αναπαράσταση των σχολικών Μαθηματικών συνδέεται με το ζήτημα της ιδεολογίας. Η ανάλυση του περιοδικού δείχνει ότι υπάρχει κυριαρχία του παραδοσιακού λόγου, ενώ αναπαράγονται τα πατριαρχικά στερεότυπα. Οι γυναίκες και άνδρες συγγραφείς του περιοδικού δεν διαφέρουν στατιστικά σημαντικά στη χρήση των εκπαιδευτικών λόγων ή των έμφυλων αναπαραστάσεων. Επίσης, διαπιστώνεται ότι η εναλλακτική πρόταση δεν αποδεικνύεται «προοδευτική» με την έννοια ότι αποτυγχάνει να συνδέσει τα μαθηματικά με την καθημερινότητα των μαθητών/τριών. Υπό το πρίσμα της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, αυτό αποτελεί δείγμα της ιδεολογικής λειτουργίας του λόγου μέσω του οποίου αναπαράγεται η κυρίαρχη αναπαράσταση των σχολικών μαθηματικών.
Λέξεις-Κλειδιά (Συγγραφέα)
σχολικά μαθηματικά, εκπαιδευτικοί λόγοι, φύλο, Κριτική Ανάλυση Λόγου, παραδοσιακός λόγος, προοδευτικός λόγος
Ετικέτες
Έμφυλες αναπαραστάσεις
Επιστημονικό Πεδίο – Μεθοδολογία
Εκπαίδευση
Παρατηρήσεις
Βιβλιογραφική Αναφορά
Στάμου (Anastasia Stamou) Α., Χρονάκη (Anna Chronaki) Ά., & zioga, A. (2018). Επιστημονικοί λόγοι και έμφυλες αναπαραστάσεις στο σχολικό μαθηματικό περιοδικό Ευκλείδης Α’. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, (1), 67–89. https://doi.org/10.12681/enedim.18764